16
Příjemce
Kruh rodiny o. p. s. (ČR)
Partner
Nadační fond J&T (ČR)
Hlavním cílem bylo naučit děti v pěstounské péči,
aby věděly, že v rozhodovacím procesu mají svá
práva, znaly je, dokázaly nezávisle formulovat
a vyjádřit svůj názor.
Projekt byl kromě dětí také zaměřen na sociální
pracovníky doprovázejících organizací a pěstouny
samotné.
Základní „desatero“ práv, které platí bez rozdílu
pro všechny děti v pěstounské péči:
1. Od rodičů nebo jiných blízkých osob můžeš být
oddělen/a jen na základě rozhodnutí soudu,
a jsou-li k tomu zákonné důvody.
2. Máš právo vědět, co se nyní děje a proč.
3. Máš právo vědět, co se bude dít a proč.
4. Máš právo i nadále zůstat v kontaktu se svými
rodiči a blízkými, byť se může jednat o kontakt
telefonický, písemný nebo asistovaný.
5. Máš právo se vyjadřovat ke všemu, co se děje.
6. Máš právo podílet se na hodnocení prostředí,
ve kterém se nyní nacházíš, a vyjadřovat se
k tomu, jak s tebou kdo jedná.
7. Máš právo na svého opatrovníka, tedy osobu,
která tě zastupuje a zprostředkovává tvé názory,
pocity, postoje ostatním úřadům, soudu atp.
Tohoto opatrovníka bys měl/a znát a být s ním
v pravidelném kontaktu.
8. Máš právo na podporu, pomoc a služby, budeš-li
je potřebovat.
9. Máš právo svá práva neuplatňovat, tzn. nikdo
tě nemůže nutit vyjadřovat se k čemukoliv, činit
jakákoliv rozhodnutí, setkávat se s blízkými atp.,
pokud nechceš.
10. Máš právo přímo kontaktovat soud, svoji sociální
pracovnici, ale i státní zastupitelství či policii,
pokud se domníváš, že se v tvém životě nebo
kolem tebe děje něco špatného.
Realizace projektu probíhala ve dvou fázích, z nichž
první byla ukončena v dubnu 2016. Výstupem
byly akreditované semináře MPSV pro odborníky
v oblasti náhradní rodinné péče (NRP) a jejich
proškolení v oblasti komunikace s dětmi. Celkem
bylo realizováno
28 akreditovaných seminářů,
kterých se zúčastnilo
293 odborných pracovníků.
Ti pak dále pracovali se skupinou
694 dětí
v pěstounské péči a v praxi naplňovali získané
poznatky.
Jako podpůrné materiály vznikly dvě brožury
zaměřené na techniky zjišťování názoru dítěte
a komunikace s dítětem, dále sborník, který byl
koncipován jako kazuistika s příklady dobré praxe.
Hlas dítěte v náhradní rodinné
péči a jak mu naslouchat
Projekt