19
Druhá fáze byla zahájena v červenci 2016 a trvala
do dubna 2017. Hlavní aktivitou byly interaktivní
workshopy pro děti a pěstouny zaměřené
na problematiku práv dítěte v NRP.
Uskutečnilo se
10 workshopů s celkovým počtem
670 proškolených jedinců v oblasti práv dětí.
Primárním cílem bylo hravou formou dětem
v pěstounské péči přiblížit jejich základní práva.
Zejména právo na informace, právo na vyjádření
názoru, právo na soukromí a na ochranu, právo
na svou totožnost a na kontakt s biologickými rodiči.
Vysvětlit, proč práva existují a co znamenají.
Pro podporu a usnadnění komunikace s dětmi vznikla
série her a didaktických pomůcek. Na webových
stránkách projektu byla vytvořena online herna
a vznikly rovněž
videospoty „Desatero práv
dítěte v NRP“.
Snahou bylo s dětmi pracovat nejen formou předávání
informací, ale informace rovněž výtvarně zpracovávat
a podpořit komplexní vnímání práv jako potřeb
dítěte. Touto formou pak dále oslovit nejen cílovou
skupinu dětí v NRP, pěstounů, sociálních pracovníků
doprovázejících organizací a dalších odborníků,
ale rovněž širokou veřejnost. Jako doplňkový produkt
workshopů tak vznikly
výtvarné výstupy, které byly
následně zpracovány pro výstavu Hlas mezi hlasy.
Ta se uskutečnila na Nové Scéně Národního divadla
od 20. března do 5. dubna 2017.
Jako podpora pro vzdělávání cílové skupiny
pěstounů vznikla
příručka věnovaná svépomocným
skupinám a byla vytvořena audiovizuální knihovna
na stránkách projektu. Pro práci s dětmi v NRP
a využití vzniklých her byla vydána
metodika.
V rámci projektu vznikly rovněž mediální nástroje,
které informují nejen o projektových aktivitách,
ale slouží také jako úložiště projektových výstupů
a zdroj informací o problematice práv dětí v náhradní
rodinné péči. Jedná se především o webové
stránky
www.naseprava.cz, facebookový profil
www.facebook.com/naseprava/ a kanál YouTube
Práva dětí v pěstounské péči.
„Děti v náhradní rodinné péči mají svá práva
jako všechny děti. Je nutné si ale uvědomit, že
jejich situace je specifická právě tím, že vyrůstají
v rodině náhradní. V praxi tak řeší závažná
témata, jako je např. jejich minulost. Každý z nás
potřebuje vědět, kdo jsem, odkud přicházím,
dítě má právo znát své příbuzné a být s nimi
v kontaktu. Dále právo/potřeba být informováno –
co se právě děje, proč nejsem se svou rodinou,
kdy uvidím mámu, tátu,... Vědět, na koho se mohu
obrátit, komu zavolat. Díky podpoře EHP fondů
se nám podařilo téma práv dětí v náhradní rodině
posunout směrem k samotným dětem.“
Mgr. Marie Oktábcová,
ředitelka, Kruh rodiny, o. p. s.
Více o projektu:
www.kruh-rodiny.cz