#OurStories: Z kuchyně do světa: Jak mezinárodní projekt otevřel studentům nové obzory
- ←
- →
Vydáno
Studenti gastronomických oborů ze sociálně a ekonomicky znevýhodněného prostředí se inspirovali v Norsku a získali chuť do dalšího studia. Projekt „Přátelství a vaření bez hranic“, který vznikl díky podpoře Fondů EHP v rámci programu Vzdělávání, se zapsal do dějin Střední školy v Boru jako příběh plný odhodlání, trpělivosti a nezdolné vůle.
Děti z pěstounských rodin, studenti s autismem nebo děti z neúplných rodin. Pro ty by příležitost vyjet na zahraniční výměnný pobyt byla za normálních okolností nedosažitelná. Stáž tak pro mnohé znamenala nejen profesní, ale také osobní růst. „Projekt měl velký význam pro naše žáky, protože máme velkou část žáků, kteří potřebují podporu pro to, aby měli rovné příležitosti ke vzdělávání a vůbec k uplatnění se ve světě“, říká ředitelka školy Zdeňka Valečková.
Za realizací projektu stojí ředitelka školy SŠ Bor Zdeňka Valečková a koordinátorka projektu Tereza Průchová
Covidové úskalí
Projekt to na svém počátku neměl jednoduché. Začal v roce 2020, zrovna na počátku pandemie covid-19. Ani dlouhé odklady a složitá logistika však neodradily koordinátorku projektu Terezu Průchovou, která napjala veškeré síly, aby nemusela nechat znevýhodněné studenty bez příležitosti absolvovat zahraniční stáž. Dvakrát musel být projekt prodloužen, než se konečně podařilo uskutečnit první návštěvu žáků a učitelů z norské partnerské školy Fitjar videregående skule v roce 2023.
Norští studenti v Boru: koprovka i pivovar
Když konečně dorazila norská skupina budoucích kuchařů do Boru, byl to týden plný nejen vaření, ale také kulturní výměny a společného poznávání. Norští studenti měli možnost ochutnat tradiční česká jídla, jako koprovou omáčku, bramboráky a oblíbené linecké cukroví a zkusit si některé z nich sami uvařit. Pro mnohé z nich byly tyto pokrmy zcela nové a jejich příprava představovala zajímavou výzvu, bojovali třeba s vanilkovými rohlíčky. „Nakonec se ale i ty podařily a Norové si cukroví oblíbili natolik, že si je odváželi s sebou domů,“ směje se koordinátorka projektu.
Jelikož se Bor nachází v Plzeňském kraji, kde je pivo a pivovarnictví nedílnou součástí místní kuchyně, vzali Nory také do Plzně, kde je seznámili s regionálními pokrmy a zajistili jim prohlídku plzeňského pivovaru.
Přátelství a vaření bez hranic, foto SŠ Bor
Objevování Norska: udržitelný chov lososů, a norské speciality
Ale i česká strana měla co objevovat. Když osm českých student vyrazilo na reciproční návštěvu Fitjar videregående skule do Norska, otevřel se jim svět tradičních norských specialit, včetně lososa a sušené tresky Stockfish, které připravovali společně s norskými kolegy. „Naučil jsem se různé způsoby filetování ryb a také mi to ukázalo cestu, jak obor funguje jinde ve světě,“ shrnuje výměnu student Jakub.
Pobyt v Norsku však nebyl jen o vaření. Studenti navštívili lososí farmu, kde se dozvěděli informace o udržitelném chovu těchto tradičních ryb a jejich významu pro norskou gastronomii a potravinářský průmysl. Čeští žáci také ocenili krásnou norskou přírodu a čistý vzduch a prožili nezapomenutelné chvíle při objevování města Bergen.
Z cesty do Norska si studenti odnesli nejenom nevšední zážitky, ale i spoustu zkušeností a motivace
Úspěch projektu: Přátelství a překonání bariér a dokončená škola
Navázané přátelství a zážitky, které se zrodily při společných aktivitách, mají mnohem širší dosah, než si kdokoliv na začátku projektu mohl představit. Všechny tyto aktivity pomohly studentům nejen v profesním růstu, ale také v posílení jejich sebedůvěry a zvýšení motivace pokračovat ve studiu.České děti mohly vidět, jak se v Norsku učí gastronomický obor: „Norské děti už v prvním ročníku jsou naprosto profesionální,“ přibližuje koordinátorka projektu Tereza Průchová.
V rámci projektu se ukázalo, jak velký dopad může mít tato zkušenost na studenty pocházející z velice složitých rodinných poměrů. Jeden z příběhů, který se vryje do paměti, je žákyně, která navzdory náročné životní situaci získala díky výměnnému pobytu nejen impulz dokončit své vzdělání. Tereza Průchová, popisuje její příběh slovy: „Hrozně moc chtěla do Norska jet, takže jsme ji vzali a viděli jsme u ní obrovský posun. Hrozně moc jí to dalo: Rozhodla se dodělat školu a včera úspěšně udělala praktické závěrečné zkoušky. Největším úspěchem je, že i dívka z takového prostředí nyní nastupuje na maturitní nástavbu, kterou chce dokončit.“
Projekt tedy nejen poskytl odborné dovednosti, ale také zásadně změnil životní směřování některých studentů.
Projekt „Přátelství a vaření bez hranic“ se tak stal inspirativním příběhem o tom, jak mohou vzdělávací programy pomoci překonat sociální a ekonomické bariéry a pomoci mladým lidem dosáhnout velkých věcí, pokud jim je poskytnutá podpora.
Název projektu: | Přátelství a vaření bez hranic |
---|---|
Realizátor projektu: | Střední škola, Bor, Plzeňská 231 |
Partneři projektu: | Fitjar vidaregaande skule (NO) |
Program: | Vzdělávání |
Grant: | 1 378 875 Kč |
Cíl projektu: | Cílem bylo umožnit žákům gastronomických oborů pochazejících ze sociálně a ekonomicky znevýhodněného prostředí získat nové zkušenosti a motivovat k dokončení a pokračování ve studiu. |