Když knihovna ožije ve virtuální realitě

Vydáno
Moderní pojetí tradiční kulturní památky. To bylo ve zkratce tematickým zaměřením otevřené výzvy Programu Kultura. Projekt, který Městská knihovna v Praze předložila, splnil zadání do puntíku. Jeho výsledek? Virtuální realita v knihovně - knihovna ve virtuální realitě.
Historická budova alternativně
Projekt dal vzniknout aplikaci Visiolibrum. Ta se skládá z více částí, tou hlavní je převedení historické budovy Městské knihovny v Praze na Mariánském náměstí do virtuální reality. „Budova knihovny je ve virtuální realitě převedena do různých časových období, čtenáři a široká veřejnost se jí mohou projít,“ přibližuje projekt Martina Šedová, která je koordinátorkou projektu v Městské knihovně v Praze (MKP). V aplikaci je k dispozici také několik miniher, které jsou historií budovy inspirovány. Můžete třeba hledat zazděné knihy, které tam za období protektorátu knihovníci schovali před nacisty.
Alternativní využití kulturní památky: Městká knihovna v Praze ve virtuální realitě
Galerie přímo ve vašich brýlích
Další součástí Visiolibra je virtuální galerie. Jedná se o Galerii hlavního města Prahy, ve spolupráci se kterou jsou k vidění výstavy vytvořené v rámci kurzů malování, které knihovna pořádá. „Začínáme spolupracovat s českými galeriemi, budeme vystavovat další obrazy lidí s duševním onemocněním, do budoucna bychom rádi prostřednictvím vybavení, které jsme díky projektu získali, promítali virtuální filmy,“ pokračuje ve výčtu nabízených služeb projektová koordinátorka M. Šedová.
Administrátor VR v knihovně Tim Voronkin zároveň vede i kurzy kreslení ve virtuální realitě
Máte vlastní brýle na virtuální realitu? Pak si appku Visiolibrum můžete na webu knihovny stáhnout a projít si knihovnu i galerii v pohodlí domova. Vše potřebné naleznete na webu projektu. Stažení je zdarma a aplikaci je možno volně použít pro soukromé i veřejné účely.
Virtuální realita pro veřejnost…
„Virtuální realita pro městskou knihovnu znamená další rozšíření služeb, je to další z aktivit, kterou můžeme nabídnout Pražanům – čtenářům,“ vysvětluje Josef Bolek, vedoucí pobočky Městské knihovny v Praze na Smíchově. Virtuální realita je určená pro všechny čtenáře, děti by ovšem měly být starší šesti let. Pak si VR v doprovodu rodičů mohou vyzkoušet i oni. U dětí prý mívají úspěch právě minihry inspirované prací knihovníků nebo minulostí knihovny.
V uplynulém roce navštívilo virtuální realitu v MKP 2300 lidí, byla k vidění na stánku knihovny na festivalu ComicCon 2024, v pobočce na Petřinách také proběhl den virtuální reality. Navštívit ji v knihovně můžete i Vy: „informace, na koho se zájemci mohou obrátit, jsou k nalezení na webu knihovny, ale máme je i na pobočce vyvěšené,“ uzavírá vedoucí smíchovské pobočky knihovny.
…i pro ty, kdo se k ní běžně nedostanou
Když nemůže čtenář za virtuální realitou do knihovny, zamíří virtuální realita za ním. Pražská městská knihovna navázala spolupráci s domovy seniorů a řadou dalších organizací. „Spolupracujeme ve velké míře s Jedličkovým ústavem, kam dojížděli naši lektoři s virtuální realitou,“ říká Martina Šedová. Klienti Jedličkova ústavu měli konec konců i několik výstav obrazů, které díky VR aplikaci vytvořili. „Dále děláme ve spolupráci s Národním ústavem duševního zdraví projekty pro seniory, jedná se například o tréninky paměti,“ přibližuje M. Šedová s tím, že se ukazuje, že virtuální realita zlepšování paměti seniorů pomáhá.
Další početnou skupinou uživatelů je ukrajinská menšina. Aby ne, jedna z klíčových osob projektu, je ukrajinský expert, který v MKP pracuje jako administrátor virtuální reality. Aplikaci Visiolibrum pomáhal nastavovat a opravovat chyby. „Když se něco v appce Visiolibrum pokazí, tak já to opravím,“ shrnuje s úsměvem a stručně svou roli expert na virtuální realitu Tim Voronkin. Pozice koordinátora virtuální reality v Městské knihovně Praha vznikla díky projektu financovanému Fondy EHP a Norska. Virtuální realita i její koordinátor však v ní zůstávají i po jeho skončení.
Kurzy a tvorba ve VR
Prostřednictvím virtuální reality knihovna pořádá nejrůznější workshopy a kurzy. Například kurzy malování ve virtuální realitě. „Jsem zároveň lektorem kurzu pro ukrajinské teenagery. Kurz učí kreslit ve virtuální realitě, používat různé instrumenty, udělat svůj vlastní projekt,“ popisuje svou druhou roli Tim Voronkin. VR je jako každá nová technologie pro mladé lidi velice zajímavá a atraktivní.
Kurzů se v knihovně konalo už několik. Obrazy, které na kurzech vzniknou, jsou pak k vidění v knihovně na Mariánském náměstí, nebo právě ve virtuální galerii Visiolibrum.
Knihy, které ožily
O své dojmy z kurzu malování ve virtuální realitě se s námi dělí jeho studenti: „Líbí se mi to, je to něco nového, nový zážitek. Taky ráda maluji, takže mě to baví,“ říká Zlatosalva. V kurzu virtuálního kreslení, jehož tématem jsou postavy z knih, malovala šedou kočku s modrýma očima. Jejím cílem bylo ji ztvárnit napůl realisticky, napůl jako animovaný obraz.
„Já jsem namalovala postavu z Harryho Pottera – bájné zvíře, hypogryfa Klofana. Vybrala jsem si ho, protože se mi líbí neobyčejná zvířata a mám ráda Harryho Pottera,“ vypráví Kateřina, další z účastnic, pro kterou je to také první zkušenost s virtuální realitou, navíc si pochvaluje lektora Tima.
Z kreslení ve virtuální realitě je nadšená i Vlada: „Já ještě nikdy nic takového neviděla. Nikdy jsem neviděla, že maluješ ve vzduchu,“ dodává mladá umělkyně. Díla těchto začínajících malířek budou v rámci cyklu Knihy, které ožily, rovněž ke stažení ve zmiňované virtuální galerii.
Umění z virtulní reality: Kateřina a její Klofan, Zlatoslava nakreslila modrookou kočku
Knihovna jako nositel nových technologií
„Moc děkujeme norskému partnerovi projektu, před začátkem i v průběhu projektu nás norští kolegové hodně inspirovali,“ chválí Martina Šedová spolupráci s knihovnou v norském Trondheimu. S výzvou zavádění nové technologie do tradiční instituce se knihovna vypořádala na jedničku.
„Jsme rádi, že můžeme virtuální realitu nabízet. Je to další z novinek, které si mohou naši uživatelé vyzkoušet. Knihovna jako instituce chce přinášet i moderní a zatím nevyzkoušené formy vzdělávání,“ říká vedoucí smíchovské pobočky J. Bolek. Podle manažerky projektu si díky projektu i mnozí zaměstnanci knihovny uvědomili, že virtuální realita nemusí být něco tak vzdáleného a že jejich rolí může být i vzdělávání lidí v digitální gramotnosti.
Martina Šedová, koordinátorka projektu VR v Městské knihovně v Praze, při natáčení rozhovoru
Více o projektu - užitečné odkazy:
- Aplikaci Visiolibrunm do svých VR brýlí si můžete stáhnout zde: VR aplikace - Městská knihovna v Praze
- Kam do knihovny na virtuální realitu?: Virtuální realita v knihovně | Městská knihovna v Praze
- O projektu - web MKP: Virtuální realita v knihovně | Městská knihovna v Praze
- O projektu - web Fondů EHP: Virtuální model Ústřední budovy Městské knihovny v Praze: online prostor pro zážitky a poznání
Název projektu: | Virtuální model Ústřední budovy Městské knihovny v Praze: online prostor pro zářitky a poznání |
---|---|
Realizátor projektu: | Městská knihovna v Praze |
Partneři projektu: |
Trondheim folkebibliotek (Norsko) Muzeum hlavního města Prahy |
Program: |
Kultura |
Grant: | 6 625 000 Kč |
Cíl projektu: |
Převodem do virtuální reality otevřít ústřední budova Městské knihovny v Praze (MKP) novému publiku, uspokojení rostoucí rostoucí poptávky po online službách a digitálním obsahu. Představit i veřejnosti nedostupná místa knihovny. Vytvoření virtuální galerie sloužící k efektivnímu pořádání online výstav. Zveřejnění výstupů jako volného díla |