Podpora psychické odolnosti a duševního zdraví skrze prevenci sedavého chování a zdravého užívání digitálních médií u předškolních dětí
Vydáno
Aktualizováno 31. 5. 2022
Kraj | Celostátní působnost |
---|---|
Název programu | Zdraví |
Název projektu | Podpora psychické odolnosti a duševního zdraví skrze prevenci sedavého chování a zdravého užívání digitálních médií u předškolních dětí |
Číslo projektu | ZD-MGS1-064 |
Realizátor projektu | Lokomoce, z.s. |
Partner projektu z donorského státu | Department of Psychology, Norwegian University of Science and Technology (Norway) |
Partner projektu z ČR | Technická univerzita v Liberci |
Status | Předpokládaná doba realizace projektu: 11/2021 –12/2023 |
Další informace | Cílová skupina: Děti předškolního věkuk Webové stránky: http://www.lokomoce.eu/grant.html |
Celkové způsobilé výdaje projektu | 4 787 585 Kč |
Schválený grant | 4 707 585 Kč |
Stručné shrnutí projektu:
Nadměrné množství času stráveného u obrazovek souvisí s nedostatkem pohybu a může být příčinou psychických potíží. Prevence sedavého chování a podpora fyzické aktivity u dětí je jedním z cílů WHO. V České republice v roce 2016 nemělo dostatek fyzické aktivity téměř 78% dětí. Nadužívání digitálních zařízení a sedavé chování se spojuje s nižším wellbeing, sníženým sebehodnocením, zhoršeným školní prospěchem, výskytem úzkostí, deprese a závislostí.
Hlavním záměrem projektu je podpora duševního zdraví dětí skrze prevenci sedavého chování a podporu aktivního způsobu života. Současně usilujeme o zvýšení povědomí o dopadech nadměrného času u obrazovek na duševní zdraví. Cílem projektu je u dětí vybudovat kladný vztah k pohybu, posilovat psychickou odolnost, rozvíjet účinné strategie vyrovnávání se se stresem a emoční zátěží.
Projekt bude realizován v MŠ ČR. Hlavní cílovou skupinou budou děti ve věku od 2 do 6 let. Dále budou podpořeni rodiče a pedagogové.
KA 1 bude realizace pohybových workshopů pro děti podporující psychomotorický vývoj a psychickou odolnost. Budou mít hravou formu s prvky imaginace a mindfulness. Pohybové aktivity budou probíhat denně v MŠ, včetně vstupních a výstupních screeningů. KA 2 budou školení a odborné supervize pro učitele v MŠ. Výstupem bude metodika, kterou učitelé mohou využívat i po skončení projektu. KA 3 tvoří semináře pro rodiče zlepšující jejich znalosti a dovednosti i v oblasti prevence duševních onemocnění spojených s nadužíváním digitálních technologií a sedavým chováním.
Partnerem projektu bude Katedra psychologie University vědy a techniky v Trondheimu v Norsku. Partner bude účasten po celou dobu realizace projektu v pozici odborného konzultanta. Počítáme se spolupráci v oblasti tvorby metodiky pro pedagogické pracovníky a edukačních materiálů pro rodiče. Dále s účastí na tvorbě obsahové formy workshopů pro rodiče a implementací evaluačních nástrojů. Součástí projektu bude konference uskutečněná v ČR.