3 podoby svobody - podpora kulturní rozmanitosti v Ústí nad Labem
Vydáno
Kraj | Ústecký kraj |
---|---|
Název programu | Kulturní dědictví a současné umění - programová oblast č. 17 |
Název projektu | 3 podoby svobody - podpora kulturní rozmanitosti v Ústí nad Labem |
Číslo projektu | --- |
Příjemce |
KULT |
Popis projektu |
Cílem projektu je navázat na 42letou tradici původního Činoherního studia města Ústí nad Labem a zpřístupnit živou kulturu v podobě kvalitního činoherního umění široké veřejnosti. Město Ústí nad Labem přišlo na začátku letošního roku o svou činoherní studiovou scénu. Ukončení divadelní činnosti bylo náhlé a občané města i regionu přes jejich masivní solidaritu s divadelním souborem (petice s 22 tisíci podpisy, shromáždění 1000 příznivců na podporu divadla) přišli ze dne na den o možnost navštěvovat stálou profesionální činoherní scénu. Projekt chce pokračovat v interpretaci současných autorů i klasických her v moderním pojetí. Činoherní studio bylo vždy vnímáno jako nezávislá progresivní scéna, na tento profil chce projekt navázat nejen personálním obsazením, které počítá s angažmá členů rozpuštěného souboru, ale především dramaturgickou a režijní linkou pod vedením uměleckého šéfa Filipa Nuckollse a dramaturga Vladimíra Čepka. Samotná dramaturgická linka má podtitul Tři různé podoby svobody a v osobitých interpretacích bude navazovat nejen na současné problémy krajského města, které se vyznačuje jednou z nejvyšších nezaměstnaností v ČR a s tím spojenými strukturálními a sociálními problémy, ale reflektovat bude i celospolečenskou situaci, která v ČR vládne 25 let po sametové revoluci. První premiérou bude drama německých autorů Andrese Veiela a Gesine Schmidt Kopanec (Der Kick) vycházející ze skutečné události, kdy byl zabit 16letý chlapec svými vrstevníky, kteří se otevřeně hlásili k pravicovým extremistům. Dokument hledá samotné kořeny agresivity, rezignace a ztráty iluzí jako reakce na dějinné proměny nejen ve východním Německu. Další hrou je nová dramatizace jednoho z nejvýznamnějších románů 20. století – Zámek Franze Kafky. Groteskní příběh zeměměřiče K., který přichází do vesnice s jasným úkolem, jehož smysl se postupně rozplývá a K. nenachází odpovědi na své otázky a nedaří se mu vypořádat s nepřehlednou vládnoucí hierarchií. Inscenací na hranici činohry a nového cirkusu by měla být nová dramatizace Cervantesova Dona Quijota. Jedno z nejslavnějších děl světové literatury vypráví o bláznovství, putování i chrabrém boji za své ideály bez ohledu na realitu. Režijní interpretace této různorodé trilogie bude odrážet aktuální trendy činoherního umění jako je použití prvků nového cirkusu, spolupráce s light designérem, použití videoprojekce či moderní scénografie, přesto bude stěžejním prvkem představení silné režijní vedení režisérů Filipa Nuckollse a Thomase Zielinského a profesionální herecké provedení členů souboru Činoherák Ústí, který byl již v minulosti oceněn několika cenami. |
Schválený grant |
3 900 000 CZK |
Doba realizace projektu | Datum zahájení: 1.11.2014, Datum ukončení: 30.6.2016 |